Så hittar du rätt i hantverksdjungeln
Artikel ur Dagens Nyheter 2007
Hur får jag tag i en bra hantverkare – och hur undviker jag fällorna? Många problem kan du enkelt förebygga själv.
Det finns många goda hantverkare. Men vi har alla också hört talas om eller själva råkat ut för hantverkare som är försenade eller aldrig ens dyker upp. Undermåligt utförda arbeten och tabbar som utvecklat sig till rena katastrofer.
Att problem med vissa hantverkare inte är en myt visar även Konsumentverkets sammanställning av klagomål, baserad på siffror från konsumentvägledningar i 210 kommuner. Klagomålen var flest på boendeområdet och gällde där främst hantverkstjänster.
Främsta anledningen är att många hantverksföretag inte är medlemmar i någon branschorganisation, menar Torsten Palm på Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Normalt krävs för medlem skap i branschorganisationer att de följer våra beslut.
Därför är det en trygghet att välja en hantverkare som är medlem i en branschorganisation.
Bästa sättet att förebygga problem är att skaffa sig kunskap, råder Sverker Thorslund, sakkunnig i boendefrågor på Konsumentverket.
Och det är minst lika viktigt för en bostadsrättshavare som för villaägare att veta vad som gäller, eftersom fel i en bostadsrätt kan innebära problem också för övriga boende i huset.
Råd nummer två är att kontakta hantverkare i god tid. Se till att ha ett planerat arbetsschema för din bostad gör inte bara panik åtgärder när en skada väl är ett faktum.
Ett samtal med ditt försäkringsbolag kan också rekommenderas. Många bolag hjälper sina kunder att hitta hantverkare som uppfyller deras kvalitetskrav.
Se till att du får ett skriftligt avtal med hantverkaren både för att minska risken för missförstånd och för att du lättare kan få rätt vid en eventuell reklamation.
Här ska tydligt framgå vad arbetet ska omfatta men också vad det får kosta, hur lång tid det får ta och så vidare. Ta också med vad det innebär om något villkor skulle brytas, till exempel vad som gäller om arbetet försenas. På Konsumentverkets webbplats finns avtalsformulär att ladda ner.
Välj mellan fast pris, cirkapris och löpande räkning med ett angivet högsta pris (takpris). Momsen ska alltid ingå.
Ett fast pris som gjorts upp i förväg får i regel inte ändras, dock kan hantverkare ha rätt till pristillägg för nödvändiga tillägg.
Ett cirkapris får inte överskridas med mer än 15 procent. En löpande räkning utan takpris begränsas endast av oskälighet, vilket kan vara en definitionsfråga.
Håll dig till din ursprungliga beställning, betonar Sverker Thorslund.
Och låt hantverkaren köpa in alla grejer.
Om det uppstår problem i efterhand kan det annars uppstå diskussioner om felet ligger i materialet eller i utförandet.
Har hantverkaren gjort inköpen gäller Konsumenttjänstlagens regel att hantverkaren/näringsidkaren har tio års ansvar för hela jobbet, mot bara tre år för material som du köper själv (enligt Konsumentköplagen) och tio år enbart på utförandet.
Dessutom är hantverkaren skyldig att avråda dig från att få en tjänst utförd om det visar sig att den inte är till ekonomisk nytta för konsumenten. En reparation som kostar hälften eller mer av marknadsvärdet av det som ska repareras anses inte vara till ekonomisk nytta.
När arbetet väl är utfört, be att få ett kvalitetsbevis som är en skriftlig dokumentation över vad som gjorts. Du bör också kräva garanti.
Är du nu nöjd är ju allt frid och fröjd. Annars börjar du med att klaga hos hantverkaren. Reklamationstiden är i dag tre år, men reklamera helst så snart som möjligt. Arbete på mark, byggnader och andra fasta saker får reklameras i upp till tio år.
Genom konsumentköplagen har du ett lagstadgat konsumentskydd som ger dig rätt till exempelvis prisavdrag, skadestånd eller hävning av avtalet om arbetet är felaktigt utfört eller försenat.
Sedan januari 2005 finns särskilda bestämmelser i konsumenttjänstlagen för småhusentreprenader (se artikeln "Bygga hus" på Konsumentverkets hemsida).
Maria Backman, DN